Iceman: První recenze českého diváka

24. září 2012 v 6:41 |  Novinky
Recenzi napsal jeden člen CSFD, který film viděl na Biennale 2012, jsem za ní ráda a děkuji. :) Je mi jasné, že půlka z Vás to nebude číst, ale co. Mě to zajímá, někoho možná taky a navíc je to o Chrisovi takže to tu musí být. :)

Recenze - The Iceman (Viděno na festivalu Biennale 2012)

Nájemný vrah Richard Kuklinski během své dvacetileté kariéry zabil přes sto lidí a zaujal izraelského tvůrce Ariela Vromena natolik, že o něm rázem máme i film. Pokud si na internetu vyhledáte vrahovo jméno, může se zdát, že máme zaděláno na parádní podívanou. Navíc když Kuklinského, Američana s polskými předky, ztvární podivuhodný zjev s vysoce vyšponovaným hereckým talentem Michael Shannon, který prokázal své herecké schopnosti už několikrát (ať už v Mendesově dramatu z předměstí nebo Nicholsově dramatu z předměstí), může se zdát, že má film vyhráno ještě předtím, než vůbec padla jediná klapka. Byla by ale chyba automaticky počítat s dokonalou zpovědí nájemného vraha, protože lepší povědomí o jejich životech budete mít po dohrání libovolného dílu ze série Hitman. Což samozřejmě neznamená, že by Iceman nebyl dobrý film, to je, ale pod jeho povrchem se skrývá něco docela jiného, než jak se film prezentuje a jak ho prezentuje trailer.

Iceman toho totiž nemá moc co povědět. Ze začátku naláká příjemným gangsterským entrée, zavede nás do lokací ne nepodobným těm ze Scorseseho mafiánských eposů a po celou dobu odtamtud v podstatě nevyleze, kromě několika prostřihů do Kuklinského rodinného života, kde ho v posteli čeká Winona Ryder a kde vyrůstají dvě dcery. Jenže roky ubíhají rychle, dcerám je najednou sladkých šestnáct a vy zjistíte, že Iceman v podstatě nemá žádný nosnější děj. Jede od vraždě k vraždě, od prácičky k prácičce, Shannon sem tam vytáhne bouchačku na Jamese Franca, pak probodne zlodějíčka nožem a takhle to pokračuje až do zdárného konce. Iceman by možná rád něco řekl, ale ve své úplně podstatě je to řemeslně a herecky solidní gangsterka s příjemnými záchvěvy thrilleru a brutality. A to někdy není málo.

Zvlášť, pokud vašeho titulního šílence hraje Michael Shannon. Ten chlap je živel a zase dokazuje, že už by toho Oscara dávno měl mít ve skříni. A i když téměř vždy hraje podobně psychicky indisponované chlápky, nikdy nehraje jeden typ blázna dvakrát. V Nicholsově Take Shelter to byl starostlivý, ale paranoidní taťka, tady je to starostlivý taťka stoprocentně zapálený a přesvědčený o důležitosti své práce. Nikdy nemíchá práci s rodinou a v rodinných záležitostech slouží jako prototyp kvalitního otce. O to krásnější je pak kontrast s jeho obvyklým já při chladnokrevných vraždách. Shannon zkrátka nezklamává a stále dává najevo, že ještě svůj repertoár triků nevyčerpal a je ve svých rolích často maximálně nepředvídatelný. Raději si ani nepředstavuji, co by bylo nebýt Shannona, protože jeho výkon sám Icemana neskutečně táhne dopředu a s matnějším titulním hercem by Kuklinského příběh okamžitě putoval do kopru.

Iceman totiž není moc dobře napsaný, dokonce není ani nijak brilantně zrežírovaný film. Čeká nás poměrně standardní retro klasika ze sedmdesátých let, která má panickou hrůzu z barev a neobjevná režie, jež nemá ten správný drive, aby dokázala překvapit. Ale pokud se dokážete překousnout přes to, že se skutečně nejedná o silný příběh ze života nájemného vraha, tak budete pravděpodobně spokojeni. Se scénářem byli trable, často je Vromen zmatený a neví, na čí stranu se vlastně přiklonit. Zda-li obhájit chlápka, který se postaral o životy stovky lidí nebo ho jednoduše odsoudit. Finální monolog sice dává tušit, na čí stranu se to tvůrce přiklonil, ale jak říká můj oblíbený anglicismus - příliš málo, příliš pozdě. A proto Kuklinského příběh zůstává až smutně neúplný. Kromě epilogu jsme se totiž žádné velké reflexe nedočkali a v hlavě po skončení filmu zůstávají jen útržky brutalit a výstřelů.

Iceman je ale ve finále velmi slušným thrillerem, který v některých částech připomíná ikonické Goodfellas, a rozhodně to není jen tím, že si Liotta po dvacet letech střihl repete své role právě z téhle Scorseseho gangsterky a ukázal, že se zvyšujícím se věkem jeho hladina na cool metru ještě vzrostla. Dokonalému Michaelu Shannovi zdatně přihrává Chris Evans nebo David Schwimmer a po velkou část relativně krátké stopáže (něco málo přes hodinu a půl) to šlape jako hodinky. Problém je pak s tím "velkým obrázkem", z Icemana nepadají žádná moudra ani poučky. "To je dobře..." říkáte si, ale Kuklinského příběh si o ně přímo říká a když pak vyzní do ztracena, dostavuje se pocit nesplněného potenciálu. Pokud ale něco podobného od Icemana nečekáte, tak fajn... a nečekejte. Víc než příjemný thriller už stejně nedostanete.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.